Menu
Košík 0

Ako urobiť suprový inzerát pre psíka na adopciu?

Zverejnené od Katarina Králová dňa

Útulky, záchranné stanice a mini azyly najčastejšie bojujú a 3 faktormi:

  1. nedostatok financií na chod a veterinárne ošetrenie
  2. nedostatok miesta pre všetky opustené, týrané, nájdené psíky
  3. nedostatok ľudskej sily na venčenie, pomoc, komunikáciu 

1. Financie sú a vždy budú potrebné. Našťastie je veľa super ľudí, čo daruje peniažky, pravideľne prispieva a pod. My sa snažíme pomôcť kontinuálnou pomocou predajom motýlikov a ďalších produktov, z ktorých predaja venujeme peniažky. Mestské útulky našťastie majú peniaze z obce / mesta, kde sa nachádzajú. Bohužiaľ sú aj prípady mestských útulkov, kde to prevádzkovatelia zneužívajú a nesnažia sa psíkov adoptovať, aby ich vyslovene mali v kotcoch "na peniaze"...ale tomu sa povenujeme v ďalšom článku.

2. Dá sa zlepšiť práve efektívnejšiou a suprovo urobenou inzerciou psíkov, aby adopcie išli rýchlejšie a lepšie. Pekné, hravé, výstižne fotky s popisom povahy psíka - to je jeho reklama, jeho nádej, že osloví a chytí za srdce svoju budúcu rodinku. Poďme sa pozrieť na tipy, ako vylepšiť inzerciu :) Prečítajte si manuál s radami a tipmi.

3. Pomôžeme vyriešiť všetci spoločne - nájdite si najbližší útulok pri Vás a keď máte chvíľku času, venujte ho psíkom. Oni sa Vám odvďačia nekonečnou láskou. Môžete pomôcť s venčením, alebo práve so zadávaní inzerátov, či fotením psíkov a pod.

Manuál na inzerciu zvierat na adopciu 

autor manuálu Zdenka Průšová, Nadace na ochranu zvířat

Celý manuál si môžete stiahnuť vo formáte PDF --- na tomto odkaze

1) NADPIS

To je to hlavní – buď Vás zaujme a čtete anebo hledáte dál.

Do názvu inzerátu nezadávejte věk, hlavně u starých psů (výjimku tvoří štěňata). Člověk uvidí číslo a už inzerát ani nerozklikne. I když by ho text třeba přesvědčil, že je tento pes pro něj ten pravý. Věk ho dopředu odradí a Váš text si již nikdy nepřečte.

Vždy v nadpisu uvádějte jméno psa. Dobře to působí na lidskou psychiku, protože si nečtete o nějakém bíglovi (případně evidenčním čísle 826 C), ale přece o Béďovi a to už pomáhá vytvářet vztah k inzerovanému psovi. Jeví se to triviálně, ale funguje to.

V nadpisu neuvádějte: „Hledá domov, k adopci, čeká právě na Vás atd.“ Je to zbytečné a v nadpisu to zabírá místo lichotivým slovům. Ani informaci, že je pes v útulku, na ni je místo v textu. Místo toho raději přidejte nějaká pozitiva jako veselý, hravý či přátelský.

Vždy uvádějte plemeno v 1. pádu jednotného čísla. Když zájemce hledá konkrétní rasu, tak ji v tomto tvaru zadává do vyhledávače. Pokud uvedete „kříženec německého ovčáka“, vyhledávač inzerát nenajde při zadání hesla „německý ovčák“. Některé vyhledávače skloňovaní zvládají, ale bohužel ne všechny. U kříženců proto před rasu zadejte písmeno x,

př. x anglický kokršpaněl, x německý ovčák, x americký staffordšírský teriér, x Jack Russel teriér

Pokud je pes kříženec dvou plemen, opět vložte mezi ně křížek,

př. americký pitbull teriér x labradorský retrívr

Pokuste se vždy uvést plemeno, skupinu či příbuznost. Občas je to sice obtížné psa k určitému plemeni přirovnat, ale tato informace je opravdu důležitá. Inzeráty bez zadaného plemene mají vždy nižší sledovanost.

Na fotografii můžete vidět fešáka jménem Hiro. Je to jednoznačný kříženec, ale musíte se zaměřit na otázku, komu se bude líbit, koho zaujme? Když popustíte uzdu fantazii, má v sobě trochu rysů od špice či nějakého severského plemena. Takže se snažíte zaujmout lidi, kteří mají taková plemena v oblibě. Musíte zdůraznit ta plemena, která jsou momentálně populární a oblíbená. Takže můžete zkusit třeba:

Hiro, veselý mini husky x vychovaný špic
Hiro veselý parťák bonsaj husky x originální špic
Veselý a poslušný Hiro, miniaturní špic či husky?

 

2) TEXT

Začínejte tím pozitivním a důležitým. To, že je Béďovi minimálně 15 let, nevidí, neslyší a z tlamičky mu rozhodně nevoní fialky, můžete kulantně uvést později. Musíte začít tím, že je hodný a přátelský a má rád jiné psy. Je na svůj věk velmi vitální a zdravý.

Zdůrazněte, co pes umí, ke komu je vhodný. Není nad to, když inzerujete vycvičeného psa, ale často je to právě naopak. I tak hledejte, co psovi jde, pro co má potenciál. Cokoliv i jen mírně pozitivního musí v inzerátu zaznít, nic neberte jako samozřejmost. To, že je čistotný, netahá na vodítku, umí běhat u kola, je vhodný k jiným psům/dětem/kočkám/drůbeži, je zvykl. na košík, úpravu srsti či cestování a ruch města, umí jak.koliv povel, aport, plavat, panáčkovat – prostě cokoliv (dobře, to, že umí chodit po čtyřech, asi nemusíte psát, ale zbytek už určitě ano :). Hlavně to musíte také jako pozitivum prodat.

př. Lumpík bohužel umí jen povel sedni.

NEBO jinak a lépe

Lumpík je malé éro a za piškotek se krásně učí. Za povel sedni, zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Do textu znovu zopakujte plemeno a informaci rozveďte (je-li to možné).

př.: Hravý a věrný BOBÍK – originální středně velký briard x anglický kokršpaněl

Bobík vypadá na křížence briarda, podle jeho dlouhé a rozkošně neposlušné srsti. Odpovídá tomu i jeho povaha, protože je to rozhodně vznešený „PAN PES“ s urozenými předky a jistá tvrdohlavost či láska k oblíbené rutině jsou pro něj typické. Nižší vzrůst a zbarvení by pak mohlo být po anglickém kokršpanělovi.

Věk je delikátní záležitost a je třeba jej řešit individuálně. Někdo věk zadává na závěr inzerátu, jiný ho vkládá do textu. Pokud máte 5 měsíční štěně, můžete si dovolit napsat věk na začátek nebo i do nadpisu. V tomto případě je věk pozitivní a dobrou informací, ale u dospělého či starého psa je to již horší. Někoho zaujme fotka, ale hledá mladšího psa, takže inzerát ani nedočte. Proto doporučujeme věk (hlavně starých psů) uvádět v textu, a to nejlépe slovem.

Povaha se popisuje snadno, když máte fajn psa, ale větší problém je to u psů s méně přátelskou náturou (stejný problém nastává u nemocných či hendikepovaných psů). Je to těžké, ale pokud to jen trochu jde, udělejte z nešvaru a hendikepu přednost!

Například můžete napsat:

„Rek je nedůvěřivý vůči cizím lidem, pomalu získává důvěru a těžko se učí.“

NEBO jinak a lépe

„Rek je perfektní hlídač, který se rád drží své rutiny. Na pozemek Vám již nikdo cizí nevstoupí. Je velmi loajální a za kus salámu si ho nikdo cizí nekoupí, proto se hodí k jednomu majiteli, pro kterého bude spolehlivou pravou rukou.“

Je jasné, že z Reka mazla neuděláte. Ale chcete, aby někoho zaujal. A koho zaujme nedůvěřivý pes? Někoho, kdo chce hlídače.

U hyperaktivních psů pište, že jsou skvělí na psí sporty, výcvik na záchranáře a podobně. Snažíte se, aby našli domov u aktivních lidí, kteří chtějí se psem provozovat například psí sporty.

Inzerát nemá sloužit k tomu, aby si psa vzal někdo, kdo takového psa nechce, ale právě naopak, a také aby se pes dostal k někomu, kdo ho zvládne a ke komu se bude hodit. Proto nikdy nezatajujte informace. Když pes ničí byt, je to problém (kter. se dá výchovou řešit, ale v útulku se ho zbavuje těžko). Málokdo si chce vzít psa s problémem, ale musíte to uvést. Můžete to napsat buď negativně anebo trochu s nadsázkou.

př. „Skipy je velký designer a má moc rád rekonstrukce. Z toho důvodu se hodí spíše na zahradu k rodinnému domu, kde se lépe zabaví v průběhu dne a nebude ho tolik trápit, že Vám záclony neladí k pohovce. V útulku má málo pohybu, hledá cestu jak uvolnit energii a zaměstnat mysl. Věříme, že v nové rodině s dostatkem lásky a pohybu může tento problém zcela zmizet, ale z počátku soužití je potřeba počítat s tím, že může vyhodnotit Vaše tapety jako nevkusné a jednat dle toho.“

Pes může mít štěstí a natrefí na někoho se zahradou anebo se najdou lidé, kteří budou ochotni problém s demolováním obydlí řešit. Když se to však majitelé nedozvědí ještě před adopcí, máte psa za pár dní zpět v útulku.

Samozřejmě jsou i skutečně problematické až tragické případy. 

Často pak musíte spoléhat hlavně na dobré srdce zkušeného člověka, který si vezme takového psa převážně ze soucitu. I když to není ta nejlepší motivace, pokud je majitel rozhodnutý a je na psa dobře připravený, je to mnohdy jediná možnost. Staré či nemocné psy si lidé neberou kvůli sobě, ale často kvůli tomu, aby jim umožnili důstojné stáří.

Existují cílené skupiny shromažďující inzeráty na hendikepované, problémové, staré či nemocné psy, díky nimž mají taková zvířata šanci někoho zaujmout a najít nový domov, lásku a péči. Pokud máte takového psa v útulku, musíte ho aktivně nabízet formou inzerce na internetu a v sociálních sítích. 

Inzerát nekončete tím špatným. Negativní informace nepatří na konec inzerátu, je to ten výsledný dojem, který si čtenář odnese. Na závěr inzerátu můžete uvést nějakou veselou informaci.

př. Béďa miluje piškoty, klidné procházky a válení na gauči.

Na závěr inzerátu nesmí také chybět základní informace a kontakt (kde a kdy byl pes nalezen, kde je umístěn a kontakt na útulek). Uvádějte tyto informace vždy v každém inzerátu, ale pamatujte, že jsou pro čtenáře zajímavé až v případě zájmu o psa, proto je nepište na začátek inzerátu, ale až na konec.

3) FOTKY  

U inzerátu enormně záleží na vizuální stránce. Fotografie tvoří základní prvek inzerátu, který člověka zaujme a motivuje ke čtení inzerátu. Pokud jde o výběr fotografie, existují dvě základní strategie:

Veselá fotografie – nabízející pohled na roztomilého, legračního a dobře naladěného hafana, z co nejlepšího úhlu a v nejlepším světle, aby si potencionální zájemce řekl: „Tohohle rozkošného fešáka chci mít doma.“ Veselé fotky snadno zaujmou. Ideální jsou fotografie z prostředí mimo útulek – v přírodě s hezkým světlem a pozadím.

Soucitná fotografie – což neznamená depresivní fotografie, ale pes na ní má vypadat smutně nebo osaměle (třeba foto z útulku). Člověk pak touží danému zvířeti pomoci, protože to očividně potřebuje.

Samozřejmě pořiďte více fotografií, abyste psa ukázali ze všech úhlů a potencionální zájemce měl lepší představu, jak pes vypadá. Ale zase to nepřehánějte! Ono 100 fotek jednoho psa, z nichž jsou si některé podobné jako vejce vejci, je dost kontraproduktivní. Nikdo si celé album neprohlédne a v množství fotek se ty nejlepší ztratí. Takže několik kvalitních fotek úplně postačí na to, abyste psa co nejlépe představili a zaujali rozmanitostí. Dobrá strategie je pěkný detail obličeje, pohled psích očí, profil celého těla, veselá a smutná fotografie. Může jich být o něco více, přidejte třeba fotografii s hračkou nebo jinou rekvizitou, fotografii vedle člověka, na níž je vidět velikost psa. Pokud je pes trošku ostražitý k cizím lidem, je dobré ho ukázat i v mazlivé pozici, aby bylo vidět, že i když na cizí lidi pouští hrůzu, umí si k člověku vytvořit vztah, a že mu ošetřovatel z útulku důvěřuje a pustí si ho k tělu.

Pokud máte možnost, je skvělé i dobře udělané video. Potencionální zájemce se může podívat na vzhled psa, co daný pes umí, jak spolupracuje a komunikuje s ošetřovateli a se psy atd. Avšak u videa je profesionální přístup velmi důležitý, aby plnilo svůj účel.

Stejný pes, jiná fotografie

      

    

Na závěr malá rada ohledně Facebooku. Řada útulků nechává na profilu alba všech psů (i adoptovaných). Pro uživatele je to nepřehledné, proto je lepší mít alba jednotlivých psů k adopci a pak jedno souhrnné album, v němž máte jednu fotku každého psa určeného k adopci s odkazem na jeho album. Psy v nových domovech oddělte od těch k adopci (například v album „Našli domov“), stejně tak fotky z nových domovů, kterými se chcete pochlubit (album „Zdravíme z nových domovů“).

Niektoré z webov kam môžete inzerát zadat (okrem vlastných stránok, Facebook stránky, skupín na Facebooku). Sú to konkrétne weby pre psíčkarov a klasické inzerčné portály:

Celý manuál si môžete stiahnuť vo formáte PDF --- na tomto odkaze!


Zdieľajte tento príspevok



← Starší článok Novší článok →


0 komentárov

Napíšte komentár

Komentáre musia byť odsúhlasené pred zverejnením.